Wednesday, August 4, 2010

Sukatan Pelajaran Bimbingan & Kaunseling

SUKATAN PELAJARAN BIMBINGAN




BAHAGIAN A : AKADEMIK



Dalam bahagian ini, murid-murid diperkenalkan kepada kemahiran-kemahiran belajar dan peluang melanjutkan pelajaran. Kemahiran ini membolehkan murid-murid meningkatkan kecemerlangan akademik. Ini juga akan memberi motivasi kepada murid-murid dalam menghadapi alam persekolahan.



1. Kemahiran Belajar

1.1 Kemahiran membaca

1.2 Kemahiran mencatat / mengambil nota

1.3 Kemahiran pengurusan masa

1.4 Kemahiran pengurusan diri

1.5 Kemahiran pengurusan persekitaran

1.6 Kemahiran mendengar

1.7 Kemahiran mengulangkaji

1.8 Kemahiran menjawab soalan peperiksaan

1.9 Kemahiran menghadapi peperiksaan

1.10 Kemahiran berfikir



2. Penempatan

2.1 Penempatan ke Sekolah Menengah

2.2 Penempatan ke Sekolah Asrama Harian

2.3 Penempatan ke Sekolah Asrama Penuh / Intergrasi

2.4 Penempatan ke Maktab Sains Mara / ( MRSM )

2.5 Penempatan ke Sekolah Menengah Agama ( SMA )

2.6 Penempatan ke Sekolah Menengah Rancangan Khas

2.7 Penempatan ke Sekolah Menengah Rancangan Khas Sukan









3. Motivasi

3.1 Cita-cita

3.2 Menghargai masa

3.3 Jadual Belajar

3.4 Ciri-ciri pelajar bermotivasi



4. Penentuan Matlamat

4.1 Wawasan diri ke arah kecemerlangan

4.2 Matlamat jangka panjang dan jangka pendek

4.3 Faktor penghalang pencapaian matlamat

4.4 Proses menentukan matlamat

4.5 Faktor persekitaran mempengaruhi matlamat

4.6 Kepentingan matlamat dalam kehidupan











































BAHAGIAN B : KERJAYA



Dalam bahagian ini, murid-murid didedahkan kepada pengenalan diri dari segi personaliti, minat dan nilai. Mereka juga didedahkan dengan maklumat-maklumat perkembangan kerjaya.

1. Kerjaya dalam setting sekolah dan keluarga

2. Kerjaya yang diminati

3. Kepentingan kerjaya

4. Perbezaan antara kerjaya

5. Kerjaya dalam setting yang lain

6. Definisi kerjaya

7. Kumpulan-kumpulan kerjaya

8. Kesesuaian dalam kerjaya

9. Perbezaan ganjaran dalam kerjaya

10. Dorongan untuk bekerjaya

11. Pengaruh persekitaran dalam memilih kerjaya

12. Kemahiran belajar yang berkaitan dengan perkembangan kerjaya

13. Personaliti dan kerjaya

14. Strategi mencapai matlamat kerjaya





























BAHAGIAN C : PEMBANGUNAN DIRI



Bahagian ini mendedahkan murid-murid tentang mengenal diri dari aspek personaliti dan fizikal serta menggunakan potensi dan kekuatan diri yang ada ke arah pembangunan diri yang menyeluruh.



1. Kendiri

1.1 Ciri-ciri peribadi dan fizikal

1.2 Perbezaan diri dengan orang lain

1.3 Kekuatan dan kelemahan diri

1.4 Keunikan peribadi















































BAHAGIAN D : PSIKOSOSIAL DAN KESEJAHTERAAN MENTAL

Bahagian ini mendedahkan kepada murid-murid tentang kemahiran-kemahiran dan psikososial dan meningkatkan kesejahteraan mental.



1. Kemahiran Interpersonal dan Komunikasi

1.1 Tingkah laku-tingkah laku dalam berkomunikasi

1.2 Nilai-nilai murni komunikasi

1.3 Komunikasi verbal dan bukan verbal

1.4 Tolak ansur dan kerjasama

1.5 Perbezaan dan persamaan individu

1.6 Penghargaan

1.7 Kemahiran mendengar



2. Penyataan / Penyelesaian Konflik

2.1 Penyesuaian diri dan persekitaran

2.2 Mengeratkan hubungan ibu bapa, guru, murid dan orang lain

2.3 Nilai-nilai peribadi dan nilai perkongsian

2.4 Unsur-unsur positif dan negatif dalam persekitaran dan

pengaruh media massa

2.5 Kasih sayang keluarga

2.6 Rakan yang terbaik

2.7 Konflik menghadapi peperiksaan

2.8 Konflik model untuk kecemerlangan

2.9 Konflik fizikal

2.10 Konflik kerjaya



3. Penyelesaian Masalah dan Membuat Keputusan

3.1 Pilihan dalam penyelesaian masalah

3.2 Sikap positif dan negatif dalam membuat keputusan

3.3 Proses membuat keputusan

3.4 Kesan terhadap keputusan

3.5 Pelan tindakan bagi menyelesaikan masalah

3.6 Kawalan diri menilai pengaruh luaran dan dalaman

3.7 Kemahiran-kemahiran dalam membuat keputusan

1 comments:

Fauziah bt Daud said...

salam, baguslah.nak minta copy boleh tak...?

Post a Comment